Karneval

De fleste barnehager har karneval i den betydningen at man kler seg ut. Men Trine har gravd seg ned i historien bak karnevals-tradisjonen. Der fant hun mye rart, og de ble enige om å ta med fastetiden før karnevalet. Dermed ble det mye fokus på hva man spiste, og barna lærte seg raskt hva som var fiskemat og hva som kom fra pattedyrene. De satte seg inn i andre lands faste-tradisjoner, opprettet samband med en barnehage i Portugal og en annen i Brasil og fikk via internett mange fine tips, bilder, film snutter og kontakter med disse.

Det var derfor ikke nødvendig med noen styring av fest-klærne nÃ¥r karnevalet kom, de fleste hadde jo laget drakten i barnehagen. Ungene hadde fantasifulle forslag til drakter, og ‘sy-damen’ vÃ¥r, assistenten Guro fikk virkelig prøve seg bak symaskina. Forslagene til ungene mÃ¥tte være begrunnet pÃ¥ en slags vis, selv om det kunne greie seg med vesle Nina som hviskende ønsket seg ballerina-skjørt, for det var sÃ¥ fiiint.