Snøfest

Temaet er snø, festen er ute i snøen (hvis den finnes). Det er mange slags aktiviteter og temaer: skøytebane, div. akebakker, skiløyper, bygging av snøborger, graving av snøhule med lysfest inni hulen, flaskebaner, skattejakt i snøen, dyra om vinteren osv. Barnehagen har samarbeid med en idrettslinje på videregående om aktivitetene.

Snøfesten kan foregå både på dagtid eller på kveldstid. Dersom man må reise et stykke for å finne snøforhold som egner seg bør festen være på dagtid, med tilhørende færre foreldre som deltakere.

Nå er det mange andre temaer som barnehagen kan ha, og som ender opp i en fest. Men et felles preg for dem er at det avsluttes med noe ungene gjør, eller viser fram. Da har de noe å se fram til, noe å forberede seg til. Det samme gjelder personalet. Det skal være moro å vise fram sine innlærte ferdigheter, enten det er å gå en runde på ski eller synge en sang. Og denne gleden smitter over på personalet og tilhørerne, derfor blir festene i barnehagen så energirike.