Juletrefesten

Dette er dagen da julespillet skal framføres. Festen er lagt til 5. dag jul så alle voksne og barn kan delta. Den starter kl 5 om ettermiddagen – lett å huske for travle foreldre. Og juletreet er pynta i den nærmest tilgjengelige storsal. Her er det god plass til flere ringer med pilegrims-vandrende sangere. Ungene synger vers etter vers av full hals – de har jo trent seg i hele advendtstida. Og de litt eldre søsken kan fortsatt teksten, selv om man på skolen ikke pleier å synge alle versene. Litt verre er det for de voksne. Her sitter teksten dårlig fast, enda flere har deltatt i både to og tre år. For å hjelpe dem på vei har barnehagens dataekspert skannet inn vers etter vers og får dem fram på to skjermer – på hver sin side av treet. Så nå blir julesangen fulltonende når alle ser teksten og kan synge med sammen med barna. Ungene blir helt forundret, slik pleier jo ikke mor og far synge hjemme!

Etter noen julesanger er det tid for julespillet. I år er det en dramatisering av Ingeborg Refling Hagens Marias bånsull, samt et dikt av Inger Hagerup om Josef. Selv om det bare er plass til en Maria og en Josef, har alle ungene replikker og bevegelser, og stemmene er sterke og klare og når fram til alle som hører på. Og fordi alle kan alles replikker blir det ikke vanskelig fordi om en er sjuk. Det er bare å plukke ut en stedfortreder, og framføringen går uten problemer.

Så blir det mer juletregang, til pakkene under treet skal deles ut. Da man regner med at ungene har fått mange pakker i jula, er det her ungene som gir gaver. Hver familie får et fint glasskrus, med håndtrykk av barnet i fine farger (nydelige nyanser av blått og grønt på noen, rødt og gult på andre) og med glitter på. Årstallet er også med, samt navnet på barnet.

Til slutt er det kakefest og loddtrekking – det siste er en grei måte å ordne økonomien på, der hver kan gi etter evne, og få vinne et håndverksprodukt attpå til. I år var det mange gryte-underlag fra de små vevene til ungene, samt som storgevinst en større løper som ungene hadde vevd på den store veven i barnehagen. Det var lettere for dem å veve på den store, og Guro assistent var svært flink til å velge vakre farger til løperen.