Besteforeldre-dag

Dette er dagen da besteforeldrene står i sentrum. Selv om mange av dem er i arbeid, arrangeres festen på dagtid, fra kl 10 til 13. De pleier som regel å kunne ta seg fri, litt lettere for denne generasjonen enn for foreldrene. Det er forresten ikke bare besteforeldre her, olde-generasjonen er her også. Da er tiden inne til å lage fotostudio i et rom, og forevige de to eller tre generasjonene, bildene blir fine gaver å bruke senere.

Men gjestene vÃ¥re kommer bl.a. for Ã¥ se de smÃ¥ i aksjon. Derfor blir det alltid en økt med sang og teater. Hvis man ikke har rukket Ã¥ sette opp noe nytt tar man noen godbiter fra eventyrfesten. Men denne gang hadde den ene avdelingen rukket Ã¥ dramatisere noen fine dikt og historier om det Ã¥ være gammel, og det falt i god jord hos publikummet. Litt halling ble det ogsÃ¥ plass til, og det viste seg noen bestefedre som var temmelig spreke til Ã¥ sparke hatten. Men ingen gjør slik lykke som 2-Ã¥ringene nÃ¥r de danser halling, med suveren forakt for hemninger og ‘jeg klarer-ikke-holdning’. SÃ¥ nÃ¥r beinet ikke rekker opp for Ã¥ sparke hatten, er det like greitt Ã¥ bruke armen, hatten skal jo ned!

Og ungene selger lodd som aldri før, og gevinstene er bÃ¥de selv-lagde ting og blomstene i vinduskarmen. Det gjelder bare Ã¥ trikse litt sÃ¥ bestemor vinner fingerheklings’duken’ som barnebarnet har laget.