Julefrokost

Tidligvakta må stå tidlig opp, for barnehagen skal bugne av mat og levende lys når den åpner kl 7. Dette er morgenen for stemning, lavt støynivå og førjulskos. Ungene blir alltid mer tilbakeholdne når det kommer mange foreldre – og blir i barnehagen en times tid om morgenen. Høydepunktet var når et fulltallig personale toger inn med stearinlys fra alle inngangene med firstemmig utsetting av de mest kjente julesangene våre. Ikke et prangende kor, men et lavmælt og varmt kor, med noen av de minste ungene på armene, iført de blå barnehage-genserne.

Det fine med slike foreldre-frokoster er praten over matskåla. Man utveksler siste nytt, får innblikk i ungenes mikro-verden, kort sagt: utveksler medmenneskelighet.