Sommerfest – oppsummering av året med godbiter

Avslutningen på barnehageåret markeres med en fest der godbiter fra hele året presenteres. Og så skal de største ungene taes skikkelig farvel med, de får da overrakt siste årets ringperm med tegninger og bilder, samt en dvd med flere bilder og alle film snuttene på. Med seg får de også diverse formings-gjenstander, bl.a. de stolene de lagde på snekkerverkstedet.
SÃ¥ blir de nye ungene høytidelig opptatt i barnehagen og de fÃ¥r møte sine ‘verger’, dvs. de kommende eldste ungene i barnehagen som nÃ¥ skal ha et spesielt ansvar for disse nye.

Det blir også lysbilde- og film-show fra året som gikk, særlig moro var det å se når Anders lekte han var hos tannlegen, og Petter virkelig trakk ut en løs tann!

‘Avgangs’-foreldrene feller noen tÃ¥rer over Ã¥ mÃ¥tte forlate barnehagen og lover Ã¥ komme tilbake med nyproduserte barn sÃ¥ snart som mulig. De har skillinget sammen en gave til barnehagen: frikjøp av personalet en hel dag som de kan bruke til hva de vil. Trine takker rørt, og lover Ã¥ ta personalet med pÃ¥ Ã¥ bestemme hva dagen skal gÃ¥ til.

Sommerfesten drar seg inn i de sene timer, for allsangen virker som voggesang for de minste, de eldre ungene kan tekstene, og foreldrene følger med på skjermene som er satt opp mens personalet synger i vei både Jeg er havren, Anna var i Anders kjær, Jeg drager med sang min byrde, Du skal ikkje sova burt sumarnatta og mange flere. Det veksler mellom flerstemt og enstemt, mellom akkompagnement av gitar og bare sang. Og inn i sangens fellesskap sovner en etter en av ungene, mette av opplevelse og inntrykk.