16.mai-fest med Wergelandsprogram

Når man feirer så stort hver enkelts fødselsdag, da er det ikke rart man ønsker å gjøre noe ut av hele landets fødselsdag. Og intet passer vel bedre enn å koble det til feiringen av den dikteren som nettopp startet 17.mai-feiringen – Henrik Wergeland. Og da passer det fint å tjuvstarte dagen den 16. mai, med eget tog og orkester, sanger og diktlesing og dramatisering. Vår litteratur bugner med 17mai-dikt, med Wergeland i spissen. Dette er hurra-dagen og flagg-dagen, og våre innvandrere blir ofte stående stumme av beundring over slik måte å feire selvstendighet på. I barnehagen feirer man også de andres nasjonal-dager, men ingen nasjonal-dag blir feiret slik som Norges. Selvfølgelig er også de tradisjonelle lekene med, samt noen nye. Men festen slutter kl 13, man må ikke feste så det ikke blir pust igjen til morgendagen.

Personalet blir stolte når foreldrene forteller dem at den 16. mai i barnehagen betyr like mye for nasjonal-feiringen som den 17. mai. Ja enkelte sier det er så innholdsrikt program i barnehagen, mye bedre enn det offisielle dagen etter. Derfor har 17.mai-komiteen noen ganger invitert barnehagen til å delta i det offisielle programmet, hvilket de selvfølgelig har gjort.