1. Bygge-plassen

Selvfølgelig må det være en snekkerplass der. Men den skal ha et mål, et formål. For det er bare tåper som bygger i hytt og pine. En plan for det hele bør det være, med rom for endringer, utstikk og div. miniprosjekter. For eksempel kan det hende at film-gruppa (alle barnehager har vel sin egen film-gruppe, som lager videoer om alt mulig) trenger noen kulisser, eller at de minste trenger en vente-og-se-om-mamma-kommer-snart-platting. Med håndtak til å holde seg fast i. Kort sagt: byggeplassen skal kunne ta alle oppdrag som ikke krever for mye fagkunnskap innen bygging.

Snekkerplassen må ha et skikkelig innerom, oppvarmet og med strømuttak. For hvem vil snekre med votter på? Trine hadde sett nok av primitive uisolerte skjul uten strøm lansert som eksempel på hvor storartet utrustet barnehagen var. Og strøm måtte til for bruk av drill og stikksag, de to første motoriserte verktøy barna skulle lære å bruke.