Kaia og Sissel står foran assistenten og sier etter henne:
â€Salig, salig er den skapning,
både menneske og dyr,
som, det første dagen gryr,
ennu medens nattens hvite
bløde tåker sig fornøye
med langs bekkene å glide,
førenn langsad østens høje
solens leir av purpurskyer
sine telterekker spender,
Gud den første hilsen sender,
første hilsen, første lyd
av det skaptes takk og fryd!â€
De synes ikke ordene er vanskelige, men uhyre stemningsmette og fulle av sanseinntrykk. Det tar ikke lang tid før setningene sitter i de skarpe, klare barnehjernene. Assistenten sukker: â€Hadde jeg lært sÃ¥ fort som demâ€. Kaia er utÃ¥lmodig, hun vil videre i dette diktet, vil høre hva som skjer med den som er oppe tidligere enn spurven kvitrer. Og diktet gir svar:
â€Da benÃ¥des vil, kan hende,
med et eventyr din sjel,
som i himmelen vil endeâ€
Stilt overfor Wergelands billedrike språk skjer det noe med Kaia. Ikke bare øker ordforrådet hennes sterkt – Wergeland hadde ca 60ooo ord mens Ibsen hadde ca 30ooo. Og et hverdags-språk har kanskje 3-4ooo. Men Kaia er i en slags dialog med Henrik Wergeland. Han spør henne om hun vil bli med han på en hemmelighetsfull reise for å se hvor verdens største sorg er. Og Kaia sier ja til invitasjonen, slike eventyr har ingen bedt henne med på før. Og hun har ingen problemer med å følge han i alle hans avstikkere der duggen glitrer, og blåklokkene ringer til ottesang av morgenens første vindpust. Kaia opplever at hennes energi-rike sjel møter en som tar henne på alvor, formidlet gjennom assistenten som sier ordene foran henne.
Derfor holder de pÃ¥ i nesten 30 minutter, linje for linje igjennom diktet om svalen som er ute pÃ¥ leting. Da er Kaia og Sissel fornøyd, og de stormer ut for Ã¥ leke mens assistenten sliten søker trøst hos Trine. â€Hvorfor blir jeg sÃ¥ sliten, men ikke de?â€
Trine minner henne pÃ¥ den topptrente idrettsmannen som skulle herme en 2-Ã¥rings bevegelser. Han holdt ikke ut lenge. â€Du skjønner, for Kaia og Sissel er slik lyrikk ikke noe nytt. Dvs. det er ikke mer nytt enn det meste de ellers hører av nye ord. De er midt i sprÃ¥kinnlæringen sin, og derfor vant til Ã¥ fange inn nye ord. Det er ikke lenger du, derfor blir du sliten. Men da skjønner du vel hvorfor barna bør møte lyrikken før de er 10 Ã¥r gamle. Se pÃ¥ 3-Ã¥ringene som lærer Jonas Lies dikt om Dronning Gyda. Se hvilken fryd de avslutter det hele med mens de tramper i golvet:
’En konge hel for en dronning,
for kvinnen den hele mann!’
Og tenk pÃ¥ hvor lett ungene lærer vers etter vers av sangene vi synger. Det er ogsÃ¥ lyrikk, med melodi til. Hvis ikke vi gir barn lyrikk i barnehagen, mister de litt av sprÃ¥ket vÃ¥rt! Og vi vil da ikke ha sprÃ¥kfattige barn. For alt samvær med andre mennesker starter med sprÃ¥ket. For ikke Ã¥ snakke om hva lyrikken gjør med trening av hukommelsen og stimulering av fantasien. GÃ¥ og hvil deg med noe praktisk arbeid nÃ¥, etter en stor intellektuell arbeidsøkt.â€