Fester gjennom året

Det var mange festdager i tillegg til fødselsdagene gjennom barnehage-året.Lista kunne se slik ut:

Før jul:

Bamsefest
Høsttakkefest
Eventyrfest
Nissefest
Julefrokost
Juletrefest i romjula

Etter nyttår:
Besteforeldredag
Mytefest for dem som har myteopplegg
Snøfest
Karneval
PÃ¥skefrokost
mai: 16.mai-fest med Wergelandsprogram
En ukes hyttetur uten foreldre
juni: Sommerfest – oppsummering av året med godbiter.

Det kunne ogsÃ¥ komme andre ting inn. Det var f.eks. blitt en fast tradisjon med at alle ungene, de fleste av personalgruppa samt mange foreldre dro inn til Operaen og sÃ¥ forestillingen ‘Nøtteknekkeren’ av Tsjajkovskij. Siden denne forestillingen var om høsten, ble dette den store høst-utflukten. SÃ¥ fast var denne tradisjonen blitt at Trine bestilte 100 billetter til neste Ã¥r hver gang de var innover. Med forberedelse i barnehagen var dette en Ã¥rviss fulltreffer. De hadde mÃ¥ttet lage kopier av en del kostymer for ungene var ville etter Ã¥ danse i uker etter besøket. Ja barn som hadde sluttet i barnehagen maste seg til Ã¥ fÃ¥ bli med pÃ¥ forestillingen. Vi sÃ¥ dem forresten titt og ofte pÃ¥ en del andre fester ogsÃ¥.

Personalet murret litt i starten da Trine presenterte fest-lista. ”Når skal vi drive barnehage?” lurte de på. ”Ja men, det er dette som er å drive barnehage” svarte Trine. ”Livet er en fest – ikke sant?”

Og etter hvert fant personalet sin plass i fest-rekka, og den enkelte så hva han/hun best kunne bidra med. Og det ga mersmak på å prøve nye ting.