Adventstid

Barnehagen er forvandlet. De som kommer tidligst ser det best. For det er lys i mørket. Utenpå er barnehagen dandert med rekker av lys som framhever den fine formen på huset.

Inne er det bare stearinlys – og hviskende stemmer. Det er røkelseslukt og morgengløgg til foreldre, de vanlige puslespillene er byttet ut med julepuslespill som personalet har laget selv, med motiver fint kopiert fra de mest kjente julebøkene. Og julebøkene fyller hyllene der de står og viser utsida si fram. Det er kommet nye julebilder på veggene, og vinduene er fylt med middelaldermønster i silkepapir, som forbilde for noe av ungenes forming til jul. Den store Per og Kari-kulissen med små lyspærer inni husene fyller opp den innerste tverrveggen. Og gjennom det hele synger Sondre Bratland sin julecd. Ungene blir andektige ved inntrykket, og den hviskende kommunikasjonen fortsetter utover dagen. Ikoner, mistelteinkranser, gjennomskinnelige bilder i vinduene, musikk fra folketradisjonen og de store mestrene, håndverksprodukter som hører jula til, duften av kakebakst – dette er jul i barnehagen. Og dessuten foreldre som kommer og spør om de kan få være med på julesamlingen, for ungene har snakket så begeistret om Per og Kari.

Julenekene må opp, mens de leser om småfuglene på juleneket. Neket har ungene laget selv, for i sommer, da ingen andre tenkte på jul avtalte Trine med en gårdbruker at de kunne ta en ljå og slå litt av kanten på åkeren til julenek. Så har de satt sneis på stenger, nok til alle familiene i barnehagen.
Og de voksne forteller dem om våre to nissetradisjoner. Julenissen er en moderne nyskaping sammenliknet med vår gamle fjøsnisse. Margrethe Munte har så treffende beskrevet fjøsnissen i ”På låven sitter nissen”. Nissen sitter med grøten sin og sier: ”Ingen, ingen vil jeg dele med!” Det likner jo svært lite på julenissen, som nettopp deler gaver ut til alle. Disse to tradisjonene blander seg så godt at selv de voksne kan bli forvirret. Og bedre blir det ikke av forretningenes mindre vakre nisser i alle fasonger. Heldigvis har Trine estetisk sans – hun pynter bare med vakre ting. Og englespillets spede klanger når fram selv med 16 barn i rommet – for i denne ventetiden lytter man i barnehagen.